CLUB – GESCHIEDENIS

Wij zijn volop bezig aan het uitpluizen, sorteren, digitaliseren en verwerken
van het uitgebreide archief van MAK – Mechelse Autoklub vzw.
Dit is een werk van lange adem en moet zorgvuldig uitgevoerd worden.
Dus vergt het ook heel veel geduld, maar hopelijk loont het de moeite,
zowel voor de leden als oud-leden én toekomstige leden.
Groeten van Rik

Het prille begin…..

De Mechelse Auto Klub, kortweg MAK, ontstond in 1967 als clubje enthousiaste Mechelse autoliefhebbers,
die al enkele jaren actief waren als piloot of co-piloot in de rallywereld bij andere clubs.

Enkele plaatjes uit die tijd :

      
Noorderrally 1963                                                                 Omloop van Vlaanderen 1965                                   12 Uren van Oostende 1967

Zij meenden dat in hun eigen maneblussersstad het ook mogelijk moest zijn om zo’n club uit de grond te stampen en organisaties in te richten. En dat geschiedde op 19 oktober 1969 met de 1ste MAK-autoslalom !
Deze eerste grote organisatie van de jonge vereniging was al meteen een schot in de roos en kreeg ook gelukwensen van andere clubs, zoals Autostal Duindistel. [FOTO]

Er werd regelmatig al een clubblad uitgegeven.
Allemaal in eigen beheer met een kaft vol “huisgemaakte” reklame en gevuld met enkele gestencilde bladzijden clubnieuws :

Voorblad                                                     Challenge MAK 1970                           Reglement “Intieme” Challenge
                

Er werd toen ook al technische informatie (inclusief tekeningen) meegegeven over AUTO-TUNING !
Zie hierover meer : Klik op deze LINK

Op de voorzijde stond het allereerste logo van de club…
Ik heb echter nog niet gevonden wie dit ontworpen heeft …. ?!

In 1970 werd dan besloten om van de Autostal—Mechelse Autoklub een officiële VZW te maken.
En zo kwamen Fred Maes, Jerry Asselmans, Louis Van Dromme, Marcel Van den Bosch, Marcel Vincent,
Edmond Boonen en Willy Raes op 26 mei 1970 bij notaris Edmond De Backer terecht .

Op 9 juli 1970 verscheen de oprichting in het Belgisch Staatsblad en werd alles officieel !!!

Er werd door de leden heel wat kilometers verslonden tijdens de vele rally’s van bevriende clubs in eigen land, met wisselend succes maar steeds héél enthousiast !

De club zelf organiseerde toen ook al verschillende slaloms : aan het slachthuis, maar het allerbekendste : aan de Zandpoortvest waar de groentenmarkt stond. Dat lokte heel wat gerenommeerde piloten en veel kijklustigen.
De slaloms zouden de grondslag blijken voor het latere clubsucces !!

Enkele “concurrenten” van Pierre Van Itterbeek met Simca R2 in slalom einde 70’er jaren :
Paul Wijckmans (+) bijgenaamd “Toucheur” met een Autobianchi. Was de broer van Koen Wijckmans, de journalist.
(Paul reed ook op het circuit…)
Manu Goossens met Simca R2
Danny Vaeck met Simca R2 & R3
Marcel Geens met Simca R2

 

De 1ste rally van Mechelen werd gereden op 20 februari 1983.

Hier komt alle info van het jaar 1990 tot 1999

MAK vierde in 1995 zijn 25-jarig bestaan….

Dé grote domper op dit feest was de aankondiging, begin december 1995, van de nieuwe maatregelen voor het organiseren van rally’s.
Dit gebeurde door staatssecretaris voor veiligheid Jan Peeters… en moesten in 1997 van kracht worden.
Insiders voorspelden toen dat er nog slechts 3 grote rallys zouden zijn in België : Condroz, Boucles de Spa en Ieper.
En zie in 2021 !!!! Nog enkel deze drie bleven effectief over !!!!

Op 9 december werden de klubkampioenen gevierd.
Voorzitter Kris De Block stelde in zijn openingsspeech uiteraard deze maatregelen aan de kaak,
maar er werd toch duchtig gefeest,
naar MAK-normen….

Enkele piloten lieten in 1995 bijzonder prachtige resultaten optekenen:
Tony Frans werd (voor de 3de keer al) Europees én wereldkampioen in de discipline speedway.
In de rally waren Luc De Winter en Davie Meert clubkampioen en tevens 3de plaats algemeen op nationaal niveau.
Tweede in het clubkampioenschap werden Peter Candries en Jos Geudens. Peter  behaalde tevens de 2de plaats in
de ZX-challenge en werd derde in het internationale kampioenschap klasse A7.
Johan Van Nevel kreeg de trofee voor zijn 2de plaats in datzelfde internationale kampioenschap klasse A7.
In het vrouwenkampioenschap werd Wendy Stroobants laureate. Ze was de co-pilote van Rudolf Van Camp.
Frans Peetermans kreeg een trofee voor zijn 1ste plaats in het PAK-kampioenschap klasse D.
Hij werd ook derde algemeen en negende in het VAS-kampioenschap.
Guy Van Cauteren eindigde op de eerste plaats in het PAK-kampioenschap klasse A en miste nipt de VAS-titel.
Verder waren er nog trofeeën voor :
Guy Grammet (Circuit), Eddy Huybrechts (Slalom), André Van den Eynde (Historic Rally’s)

en Ignace Vandekerkhove (Rally-raid).

 

Tussen 1998 en 2008 was de Bonheidense familie Perdieus (vader Marc, zonen Maarten en Pieter, dochter Anneke) zeer actief in de VW-Fun-Cup !
Begin november 2008 reden ze hun laatste wedstrijd op de Nürnburgring en ze eindigden hun strijd nog op het podium, als derde.

De snelle kevers waren ook snel verkocht !

http://www.vwfuncup.eu/nl

Een van de zonen was ook nog redacteur van onze zeer verzorgde nieuwsbrieven uit die tijd..

Hier komt alle info van het jaar 2010 tot 2019

Hier komt alle info vanaf het jaar 2020 tot heden