CLUB – GESCHIEDENIS

Wij zijn volop bezig aan het uitpluizen, sorteren, digitaliseren en verwerken
van het uitgebreide archief van MAK – Mechelse Autoklub vzw.
Dit is een werk van lange adem en moet zorgvuldig uitgevoerd worden.
Dus vergt het ook heel veel geduld, maar hopelijk loont het de moeite,
zowel voor de leden als oud-leden én toekomstige leden.
Groeten van Rik

Het prille begin…..

De Mechelse Auto Klub, kortweg MAK, ontstond in 1967 als clubje enthousiaste Mechelse autoliefhebbers,
die al enkele jaren actief waren als piloot of co-piloot in de rallywereld bij andere clubs.

Enkele plaatjes uit die tijd :

      
Noorderrally 1963                                                                 Omloop van Vlaanderen 1965                                   12 Uren van Oostende 1967

Zij meenden dat in hun eigen maneblussersstad het ook mogelijk moest zijn om zo’n club uit de grond te stampen en organisaties in te richten. En dat geschiedde op 19 oktober 1969 met de 1ste MAK-autoslalom !
Deze eerste grote organisatie van de jonge vereniging was al meteen een schot in de roos en kreeg ook gelukwensen van andere clubs, zoals Autostal Duindistel. [FOTO]

Er werd regelmatig al een clubblad uitgegeven.
Allemaal in eigen beheer met een kaft vol “huisgemaakte” reklame en gevuld met enkele gestencilde bladzijden clubnieuws :

Voorblad                                                     Challenge MAK 1970                           Reglement “Intieme” Challenge
                

Er werd toen ook al technische informatie (inclusief tekeningen) meegegeven over AUTO-TUNING !
Zie hierover meer : Klik op deze LINK

Op de voorzijde stond het allereerste logo van de club…
Ik heb echter nog niet gevonden wie dit ontworpen heeft …. ?!

1970

Er werd besloten om van de Autostal—Mechelse Autoklub een officiële VZW te maken.
En zo kwamen Fred Maes, Jerry Asselmans, Louis Van Dromme, Marcel Van den Bosch, Marcel Vincent,
Edmond Boonen en Willy Raes op 26 mei 1970 bij notaris Edmond De Backer terecht .

Op 9 juli 1970 verscheen de oprichting in het Belgisch Staatsblad en werd alles officieel !!!

Er werd door de leden heel wat kilometers verslonden tijdens de vele rally’s van bevriende clubs in eigen land, met wisselend succes maar steeds héél enthousiast !

De club zelf organiseerde verschillende slaloms :
De 1ste aan de kerk in Putte op 24 oktober 1971.

Ook aan het Slachthuis van Mechelen, maar het allerbekendste : aan de Zandpoortvest waar de groenten-markt stond. Dat lokte heel wat gerenommeerde piloten en veel kijklustigen.
De slaloms zouden de grondslag blijken voor het latere clubsucces !!

Enkele “concurrenten” van Pierre Van Itterbeek met Simca R2 in slalom einde 70’er jaren :
Paul Wijckmans (+) bijgenaamd “Toucheur” met een Autobianchi. Was de broer van Koen Wijckmans, de journalist.
(Paul reed ook op het circuit…)
Manu Goossens met Simca R2
Danny Vaeck met Simca R2 & R3
Marcel Geens met Simca R2

Binnen de MAK waren er dus twee strekkingen : 
Enerzijds een groep van voornamelijk nieuwe leden die opteerden voor de slalom (veruit de goedkoopste discipline
in de autosport) en anderzijds waren er de leden van vroeger die zich toelegden op de rally’s.

Omdat MAK in die dagen nog het statuut had van een provinciale club zagen de piloten, als ze wilden meedoen
aan een nationale wedstrijd, zich verplicht een bijkomend lidmaatschap te nemen bij een door de Koninklijke
Automobiel Club van België als nationaal erkende vereniging.

Op het eind van de jaren 70 huurde MAK jaarlijks het circuit van Zolder af en stelde dat ook open voor geïnteresseerden
en sympathisanten. Dit werd gunstig onthaald en het aantal leden nam hierdoor weeral toe !

 

1977

Er werd beslist dat de tijd rijp was om een gooi te doen naar het statuut van Nationale Renstal Mak.
MAK stond in die tijd op het hoogtepunt van haar kunnen in de slalom.
Het proefjaar 1977 was een echte voltreffer : de minimumgrens van 80 deelnemers werd vlotjes overschreden.

1978

Vanaf 1978 mocht MAK zich uitroepen als één van de 3 nationale clubs in de provincie
en één van de ongeveer 20 in het ganse land !

Het overlijden van oprichter Fred Maes in 1978 zette echter een domper op de feestvreugde….
De Sprint Fred Maes, die elk jaar in St-Katelijne-Waver werd gehouden herinnert aan deze roemrijke rallyrijder… 

1979

De 2de Slalom van Mechelen vond plaats op het ondertussen overbekend parkoers, uitgestippeld op
de Zandpoortvest, op 26 augustus.
Er werd slecht weer voorspeld en daardoor waren er een 40-tal piloten minder ingeschreven als het vorige jaar…..
De 1ste manche werd nog door Hugo Minnebo afgelegd in een supertijd, maar wanneer de wagens
van groep 4 en 5 dachten te starten gingen de hemelsluizen open…
Eén grote plas was het resultaat op het nochtans prachtig vlotte parcours, aan de hand van Eddy Gijs en Eddy Huybrechts.
Ook de vaste MAK-slalommers Swa Janssens, Dirk Verschueren en Eddy Huybrechts hadden met pech af te rekenen…
Uiteindelijk redde Swakke Fleer met zijn NSU-TTS en Guido Van Egdom met Opel Kadett GT/E de MAK-eer !!
Deze Mechelse Slalom werd gewonnen door een superieure Hugo Minnebo, die trouwens kersvers kampioen was in de
slalom-specialiteit… 

1981

De 3de Autosprint “Fred Maes” werd gereden op 12 april over de Donderheide te Sint-Katelijne-Waver.
Algemene coördinatie van de wedstrijd : Jan en François Fleerackers.
Weeral 60 deelnemers aan de start, klaar voor een mooi parcours.

Foto : De Fiat 131 van Luc Vervloet met nummer 226

  

1982

Het seizoen 1982 was een absoluut hoogtepunt uit de geschiedenis van de MAK.
Vooral de uitslagen op rally-gebied waren zeer opvallend.
De Boeck, Vleminckx, Selleslaghs e.a. bewezen dat de club een allround bezetting had,
die zich in elke discipline met de concurrentie kon meten.
Met François Doms, Geert de Boeck, Sonja Beydekerken en François Fleerackers werden
een nationale en drie provinciale titels behaald !

 

1983

In dat jaar begon een nieuwe periode in de geschiedenis van de club…..
Na 2 jaar voorbereiding werden ook honderden vrijwilligers ingeschakeld om het in goed banen te leiden :
De 1ste rally van Mechelen werd gereden op 21 februari 1983 !!

Er kwamen 32 piloten aan de start.
Het gebeuren kreeg enorme ruggensteun van de economische wereld
en vooral van de automobielfirma’s, van het stadbestuur én de politie.

1984

MAK-Sprint op de Donderheide op 1 april 1984  (film Rik)

 

1985

Onder het voorzitterschap van Willy Raes werd het een druk jaar :
3de MAK-rally op 24 februari 1985 (film Rik)

18 augustus : 17 de MAK-slalom !

1986

4de MAK-rally op …. ??
Winnaar was Pascale Gaban.
Eddy Andries en Philip Dom waren het eerste MAK-team op de 8ste plaats.

Maar liefst 7 MAK-teams reden de Versiac-rally in Sint-Niklaas op 23 maart.
Er waren 90 deelnemers ingeschreven maar Geert De Boeck viel in de verkenning al uit
met zijn Renault 11 Turbo…
Het team Eddy d’Hoe – Meert werd 1ste met hun Opel Ascona

6 april werd de Rally van de Noorderkempen gereden door verschillende MAK-teams

Op 21 juni reed het MAK-team Andries-Dom ook de “12 uren van Midden-Limburg”.
Ze werden echter geconfronteerd met een openklappende motorkap
en dit aan ongeveer 170km/h …..

 

1987

Op Mechels grondgebied (industrie Noord) werd de 1ste MAK Rallysprint gereden.

1988

MAK-rally op 14 februari 1988 !
Het beeldverslag van het team Grammet vinden jullie HIER

1989

Op 4 juni werd de MAK-Rally van Mechelen gereden.
Ook hiervan maakte het team Grammet een verslag : HIER
Het team Jozef Andries-Moons Brigitta reed voor de gelegenheid met de Opel Manta 400 van Guy Colsoul ABB nr 15

Rallycentrum was bij MATO.

Eind van de 80-er, begin van de 90’er jaren was er een groot gat in het slalomgebeuren bij de club.
Maar stilaan zorgden François Janssens en Eddy Huybrechts voor een wederopstanding van het slalomgebeuren
binnen de club.
Ribbens, Erwin Janssens en Alain van Broeck keerden terug en na enkele slaloms kwamen er oudgediende Jos Leys
weer bij, gevolgsd door Koen Hemelaer en debutant Danny Van Dam.

In de zomer van 1994 ( 28 augustus) werd de MAK-slalom georganiseerd op het parkeerterrein
aan de vóór- en zijkant van de Mechelse Nekkerhal.
Méér dan 100 deelnemers en heel wat toeschouwers !
MAK telde ook weer méér dan 10 slalompiloten en de resultaten van vroeger kwamen terug !
Ribbens werd in 1997 kampioen groep N en startte met een speciaal voor slalom geprepareerde Mini…

1995

MAK vierde zijn 25-jarig bestaan….

Dé grote domper op dit feest was de aankondiging, begin december 1995, van de nieuwe maatregelen voor het organiseren van rally’s.
Dit gebeurde door staatssecretaris voor veiligheid Jan Peeters… en moesten in 1997 van kracht worden.
Insiders voorspelden toen dat er nog slechts 3 grote rallys zouden zijn in België : Condroz, Boucles de Spa en Ieper.
En zie in 2021 !!!! Nog enkel deze drie bleven effectief over !!!!

Op 9 december werden de klubkampioenen gevierd.
Voorzitter Kris De Block stelde in zijn openingsspeech uiteraard deze maatregelen aan de kaak,
maar er werd toch duchtig gefeest,
naar MAK-normen….

Enkele piloten lieten in 1995 bijzonder prachtige resultaten optekenen:
Tony Frans werd (voor de 3de keer al) Europees én wereldkampioen in de discipline speedway.
In de rally waren Luc De Winter en Davie Meert clubkampioen en tevens 3de plaats algemeen op nationaal niveau.
Tweede in het clubkampioenschap werden Peter Candries en Jos Geudens. Peter  behaalde tevens de 2de plaats in
de ZX-challenge en werd derde in het internationale kampioenschap klasse A7.
Johan Van Nevel kreeg de trofee voor zijn 2de plaats in datzelfde internationale kampioenschap klasse A7.
In het vrouwenkampioenschap werd Wendy Stroobants laureate. Ze was de co-pilote van Rudolf Van Camp.
Frans Peetermans kreeg een trofee voor zijn 1ste plaats in het PAK-kampioenschap klasse D.
Hij werd ook derde algemeen en negende in het VAS-kampioenschap.
Guy Van Cauteren eindigde op de eerste plaats in het PAK-kampioenschap klasse A en miste nipt de VAS-titel.
Verder waren er nog trofeeën voor :
Guy Grammet (Circuit), Eddy Huybrechts (Slalom), André Van den Eynde (Historic Rally’s)

en Ignace Vandekerkhove (Rally-raid).

——————————-

1996

Zoals elk jaar werden de kampioenen gehuldigd…
Secretaresse Nancy Verschueren zette Erwin Janssens in de bloemen voor de discipline slalom.
Erwin werd kampioen PAK-Antwerpen, derde in het VAS-kampioenschap en tweede
in het nationaal kampioenschap in klasse N1.
Tweede bij PAK-Antwerpen werd Jurgen Ribbens in de voetsporen van vader Walter Ribbens,
ook een oude rot in het vak en lid van de MAK.
Dat jaar waren er ook Tom De Leeuw en Ignace Van de Kerckhove, deelnemers in Granada-Dakar, die
een trofee kregen in de rally-raid discipline.
In d speedway discipline werd Tony Frans gehuldigd. Hij werd voor de 4de keer Europees én
Nederlands kampioen !
Voor de discipline omloop werd Guy Grammet gehuldigd voor zijn 2de plaats in de Car-glass cup.
Beste rallypiloot werd Ludwig Lauwers. Die bleek goed op weg om in 1997 kanshebber te zijn
voor de nationale titel !
Beste rally-copiloot werd Alex Van Camp.
In de discipline rally-sprint werd Frans Peetermans clubkampioen, samen met zijn navigator Alex Van Camp.
Binnen de club werd ook dat jaar een indoor-karting kampioenschap georganiseerd en dat werd
gewonnen door Kris De Block. Beste Mechelse dame werd Marcella Van Kerckhove.

1997

Op 10 augustus werd door MAK een “toeristische auto-zoektocht” georganiseerd.
Vertrek was in de voormiddag aan het Schaliënhof op de Antwerpsesteenweg in Mechelen.
Dat is aan de hoek van de industriezone Noord.
Na de aankomst was er nog een gezellige barbeque.

 

 

 

In 1998 werd de eerste MAK HISTORIC ingericht..
Op 20 september werd de start gegeven aan 34 deelnemende wagens op de IJzerenleen in Mechelen.
Op de Grote Markt waren er nog andere manifestaties die dag…
Echter, nu door de microbe gebeten, werd al direct met de voorbereidingen van de editie 1999 begonnen.
Die werd onverwacht een groot succes met 105 deelnemers. De grote markt was bijna te klein !
Het traject omvatte voor de rallysport-klasse ongeveer 165 km en voor de tourrit bijna 110 km.
Het seizoen 2000 zat die avond ook al in de hoofden van een paar MAK-kameraden…. !

 

Tussen 1998 en 2008 was de Bonheidense familie Perdieus (vader Marc, zonen Maarten en Pieter, dochter Anneke) zeer actief in de VW-Fun-Cup !
Op 1 juli 2001 was Rik te gast bij hun op het circuit van Franchorchamps voor de “25 U” !

   

Begin november 2008 reden ze hun laatste wedstrijd op de Nürnburgring en ze eindigden hun strijd nog op het podium, als derde.
De snelle kevers waren ook snel verkocht !

http://www.vwfuncup.eu/nl

Een van de zonen was bovendien ook nog redacteur van onze zeer verzorgde nieuwsbrieven uit die tijd..

2001

In dat jaar was het bestuur als volgt samengesteld :
Voorzitter : Pierre Van Itterbeek
Penningmeester : Roger Wuyts
Verantwoordelijke MAK Historic Car Club (opgericht in februari 2001): Jeff Op de Heyde
Cel circuit : Patrick Philips
Cel rally & sprint : Erwin Janssens
Cel Slalom : Jos Leys
Cel karting : Serge Huybrechts
Karin van Itterbeek verzorgde het 3-maandelijkse tijdschrift

In België werden maar liefst 22 verschillende slaloms georganiseerd en dat van begin maart
tot eind september!
Op het circuit werden de Belcar, de Touring Cup en de VW-Fun Cup gereden door onze leden.
Voor de Fun Cup was er een nieuw team : Patrik Logist, Wim De Weerdt en Serge Huybrechts.
Hun eerste manche was op 24 en 25 maart in Franchorchamps.
Wagen werd gesponsord door Guy Grammet en ze reden met nummer 2.
Teammanager was Eddy Huybrechts.

Geen beschrijving beschikbaar.

In de rally was het team Marc en Erwin Janssens top : MRS/Max Rally Sport.

Bij de opstart van de MAKHCC in februari werden reeds voorbereidingen getroffen voor
de 1ste Lenterit op 22 april.
Start en einde was in het Schaliënhof, Antwerpsesteenweg 239

———————————————————————————————————-

Op 2 juni 2001 vond een mooie rit plaats : Antwerpen-Middelkerke-Antwerpen.
In de touringklasse werd Rita De Bie met de MGA Coupé 1600 laureate met 1366 strafpunten…
Rit leidde langs de expressweg-Zelzate-Nederlandse grens naar de kust.
Na de lunch terug via de Vlaamse Ardennen, Heuvelland en de Zwalmstreek.
Daarna los door Oost-Vlaanderen en het Scheldeland richting garage BMW Jorssen in Wilrijk
voor de prijsuitreiking.
————————————————————————————————————————–

De deelnemers van de Fun Cup hadden op 30 juni en 1 juli de 25U van Francorchamps
voor de boeg.
Team Perdieus hadden na pech in het begin (defecte alternator) zich toch kunnen plaatsen op de 16de plaats.
Team VBD/VG kregen op zondagmorgen een defect in de motor en moesten opgeven…..
———————————————————————————————————————————-
Op 18 en 19 augustus 2001 was er de fantastische 4de MAK Historic !
24 wagens aan de start (vijf Britse teams en 1 Nederlands).
Organisatie was in de handen van Roger Wuyts en zijn medewerkers vanuit die tijd…

                                   

—————————————————————————————————————————-

Op 14 september werd de 1ste MAK-KARTING georganiseerd ( een idee van Jeff Op de Heyde..)
4 teams van 3 leden aan de start en het was een schitterende eerste indoor-ervaring volgens
Yves De Groote, deelnemer en toenmalig verslaggever ter plaatse…

 

2004

Op 19 en 20 juni vond de 7de MAK HISTORIC plaats met aankomst op de Grote Markt in Mechelen :

                    

In volgende jaren werden de MAK-driedaagse georganiseerd door Sonja en Fons :

2015 : 18-19-20 sept : Cote d’Opale Classic  (FR)
2016 : 16-17-18 sept : Castel les Sorbiers vlakbij de Franse grens (Givet)
2017 : 15-16-17 sept : Moezel & Eifel Classic (D)
2018 : 14-15-16 sept: Sauerland Classic (D)
2019 : 20-21-22 sept : Weekend Luxemburg (Lux)

In het jaar 2020 werd de club 50 jaar…… in mineur !!
Het fameuze COVID-19 virus legde het ganse land plat , dus ook onze club !
Hopelijk kunnen we in 2025 ons 55-jarig bestaan vieren ?!

Zodra we terug op de baan konden werden ook de MAK-driedaagsen weer georganiseerd
door Sonja en Fons :
2021 : 10-11-12- sept : Zeelandroute (NL)
2022 : 22-23-24 sept : Champagnerit (FR)
2023 : 8-9-10 sept : Vulkan-Eifel Tour (D)

In 2024 bollen we naar de Westhoek en Noord-Frankrijk